Iedomājieties ceļojumu nedēļas garumā, kuru jūs vis neveltāt atpūtai, bet gan iepazīstat laikmetīgās mākslas pasaules aizkulises. Piemēram, pirmdien jūs kāds paņem aiz rokas un ieved Christie’s izsolē Rokfellera centrā Ņujorkā, kur piedalāties aizraujošā piedzīvojumā. Sākot no izsoles vadītāja runas improvizācijas paraugdemonstrējumiem līdz pat galvu reibinošiem cenu solījumiem, kas ievelk tādā azartā, ka vienubrīd pašam sagribas mesties iekšā dolāru kaujā par iespēju iegūt savā īpašumā tieši šobrīd viskarstāko, visaktuālako un visaprunātāko darbu.
Otrdien jums tiek dota iespēja pabūt neparastā semināra leģendārajā Kalifornijas Mākslas institūtā – Kritikas grupas nodarbībā. Diskusijā, kura sākas no rīta un ilgst līdz vēlaj naktij, dalībniekiem nojaucot barjeras par vispārpieņemto mācību iestādē. Starp citu, te var mierīgi līdz ņemt četrkājainos draugus, gulšņāt (burtiskā nozīmē – gulēt) uz spilveniem, grauzt našķus. Te nevienam nekas nav svarīgāks par mākslas darbu – spēju to redzēt, runāt un novērtēt to.
Trešdien sagatavojaties nokļūt skudru pūznī – Art Basel mākslas gadatirgū Šveicē, lai izprastu smalko pārdošanas mākslu, galeriju un mākslinieku attiecību nianses un sastaptu vaigā kolekcionāru pasaules haizivis. Ceturtdien sajūtiet satraukumu pakrūtē līdz ar četriem jaunajiem māksliniekiem, kas izvirzīti Lielbritānijas Tērnera balvas saņemšanai. Piektdien apmeklējiet ietekmīgā mākslas žurnāla Artforum redakciju, lai pārliecinātos, ka stress, dedlaina kavēšana, pārdotais reklāmu apjoms ir tikpat ikdienišķa lieta kā jebkurā citā drukātajā izdevumā. Sestdien sastopiet vaigā japāņu mākslinieku Takasi Murakami, ielūkojieties viņa darbnīcā un uzziniet, kāpēc Japānā laikmetīgās mākslas darbi nespēj konkurēt ar vēsturiskajām tradīcijām.
Visbeidzot svētdienā slīdiet pa Venēcijas kanālu labirintu līdz pat vecākajai mākslas starptautiskajai izstādei pasaulē – Biennālei. Varbūt tad beidzot atradīsiet atbildi uz jautājumu – kas veido un nosaka mūsdienu mākslas vērtību?
Šis “kāds”, kas nedēļas garumā jūs vadā aiz rokas pa mākslas pasaules aizkulisēm, ir pētniece un grāmatas Septiņas dienas mākslas pasaulē autore Sāra Torntone. Turklāt jums pat nebūs jāizkāpj no dīvāna, jo minētais ceļojums norisinās grāmatas lapaspusēs. Izteiktā klātbūtnes sajūta stāstam piedod neticamu realitātes iespaidu – aizverot grāmatas pēdējo lapaspusi, pārņem apziņa, ka pavadīts intensīvs, piepildīts izpētes ceļojums un laikmetīgās mākslas skanējums uz mēles ieguvis daudz piesātinātāku un pilnīgāku nozīmi. Šī ir grāmata, kas aizraus kā ar mākslas pasauli cieši saistītus cilvēkus, tā tos, kam ar šo pasauli ir attālinātas attiecības.
Personīgi man saistošākais šajā grāmatā likās iespēja izsekot soli pa solim tam, kā veidojas mākslas darba cena un kas nosaka tā aktualitāti iekārojamāko darbu virsotnē. Šķiet, ļoti trāpīgi izsakās kolekcionāre ar pseidonīmu Sofija Riči: “Dzīvu mākslinieku darbi ir jāreklamē, lai par tiem varētu panākt vispārēju vienprātību”. Tātad – kā ar visu šajā pasaulē – visupirms jāspēj vērtības ideja iestādīt un nav izslēgts, ka cena drīz vien sasniegs sešas nulles. Un kur nu vēl noslēpumainie mākslas kolekcionāri – beidzot vismaz mazliet pietuvojos robežai, lai izprastu šo kaislību, kas liek gluži ar mednieka cienīgu instinktu pulcināt ap sevi mūsdienu mākslas trofejas. Jā, viņi ir mazliet ķerti, bet vai tad tādi mēs uz brīdi nekļūstam visi, kad iemīlamies? O, jā, ši lieta jāmīl no sirds, tikai tad kļūsti par kolekcionāru ar īsto ķērienu.
Septiņas dienas mākslas pasaulē ir iespaidiem bagāts ceļojums – tik aizraujošs, ka pēc tā izbaudīšanas ar steigu gribas nopirkt nākamo biļeti. Un doties atkal ceļā.
Izdevējs: apgāds Neputns