Ar Tesla līdz Burgundijai

Ja vēl pirms pāris nedēļām, braucot ar iekšdedzes dzinēja auto, doma par elektroauto likās kaut kur prāta nostūrī klusi snaužam, tad mirklī kad pirmoreiz iekāpu Tesla, lēmums bija skaidrs jau pēc pirmajām desmit minūtēm – redzot un sajūtot tehnoloģiju inovācijas, sapratu, ka ir pienācis īstais brīdis mainīt savu braucamo uz elektroauto. Tesla pārsteidza ar plašajām iespējām, kuras izmantojot auto ļauj gūt unikālu lietotāja pieredzi, sākot no tā, ka 99% visu auto iespējams kontrolēt no skārienjūtīgā displeja un  Tesla aplikācijas savā telefonā līdz Autosteer funkcijai, kurai pateicoties auto brauc teju autonomi un nepieciešama tikai roku turēšana uz stūres (bet ne pati stūrēšana). Elektroauto ir citādas pieredzes mašīna un īpaši Tesla (vismaz man) pierāda, ka auto var būt iespaidīgi atšķirīgs ne tikai eksterjerā un jaudā, bet pašā saturā un lietošanas pieredzē. Tas man atgādināja brīdi, kad iegādājos pirmo iPhone, bet līdz tam biju lietojusi telefonus ar pogām.

Priekšā ceļš līdz Burgundijai Francijā un teikt, ka pirms tā sirdī nebija ielavījies satraukums būtu balti meli. Godīgi sakot, naktī pirms izbraukšanas negulēju nemaz. Protams, galvenais satraukums bija par to, cik viegli vai grūti ir ceļot ar elektroauto un vai uzlādes punktu atrašānās vietas nesarežģī maršrutu un nerada papildu stresu. Maršruts sekojošs – no Rīgas dosimies uz Liepāju, kur tālāk sekos pārbrauciens ar prāmi līdz Trāvemundei Vācijā. No Trāvemundes nākamais posms līdz Diseldorfai un pēcāk nākamajā rītā ceļš līdz Burgundijas reģionam Francijā.

Iepriekšējā vakarā auto uzlādēju bezmaksas Tesla Superchager stacijā pie Akropole lielveikala, attiecīgi no Rīgas centra izbraucam ar teju pilnu bateriju. Auto navigācija rāda, ka Liepājā iebrauksim ar aptuveni 14% bateriju (sākumā uzrādīja 5%, bet ceļā pakāpeniski pieauga līdz 14%), attiecīgi nepieciešama uzlāde pirms prāmja (jo uz Stena Line prāmja elektro auto lādēšanas iespēja vēl pagaidām nav pieejama). Aizmirsām gan vienu svarīgu lietu – iestatīt Tesla aplikācijā plānoto izbraukšanas laiku, kas auto uzsilda un sagatavo bateriju un salonu, iespējams tāpēc patēriņš bija mazliet lielāks, kā arī savu ietekmi deva aukstais laiks. Ļoti dzestrs un agrs rīts ar -9 C, bet ceļu apspīd pilnmēness un trīs stundas paiet vēja spārniem.

Jau iepriekš PlugShare aplikācijā noskatījām E-mobi uzlādes vietu, kura, lai arī nav pārāk jaudīga, sanāk pa ceļam uz ostu. Uzlādes stacija nav aizņemta un uzlādes laiku izmantojam dodoties ziemīgā pastaigā ar suni. Samaksa pavisam vienkārša ar Mobily aplikāciju, uzlāde no 14% līdz 67% izmaksāja 8 EUR. Tā aizņēma 40 minūtes, bet noteikti secinājums ir viens – Tesla Supercharger stacijas Liepājā pietrūkst, tas novērstu lieka stresa sajūtu un ļautu veikt uzlādi daudz komfortablāk un ātrāk.

Prāmis pavada ceļā aptuveni 24 h un jau nākamajā rītā ierodamies Trāvemundē. Mans ieteikums uz prāmja atslēgt signalizāciju, jo vibrācijas rezultātā daudziem auto, tai skaitā mūsu Tesla, regulāri ieslēdzās signalizācija, kas nevajadzīgi tērē bateriju.

Ierodoties Trāvemundes ostā, sākumā mašīnas navigācija pāris minūtes spītīgi rādija, ka joprojām atrodamies Liepājā, bet pēc brīža sāka darboties pareizi (nebijām vēl izkustinājuši auto un nobraukuši no prāmja, attiecīgi satraukums nebija ilgs). Ievadam Tesla navigācijā viesnīcas adresi Diseldorfā un tā pati saplāno braucienu ar 2 līdz 3 Tesla Supercharger stacijām pa ceļam (atkarībā no baterijas uzlādes). Te nu laikam tiešām atslābstu un sirds sāk pukstēt itin priecīgā režīmā, jo Vācijā Supercharger stacijas nudien netrūkst. Turklāt visas, kuras apmeklējām, izvietotas aptuveni 3-6 km no lielceļiem, attiecīgi nav jāpatērē daudz vairāk laika kā iebraucot tradicionālajā benzīntankā. Tesla Superchager stacijās uzlāde ir ļoti ērta un ātra – piebrauc, pieslēdz automāta kabeli lādēšanas portam un tas arī viss, jo samaksa tiek veikta automātiski no Tesla aplikācijai piesaistītās bankas kartes. 20 minūtes un baterija pilna. Protams, plānojot maršrutu, jāseko, lai stacija būtu, ideālā kārtā ar 250kW jaudu, pretējā gadījumā 150kW nodrošinās pilnu uzlādi ilgākā laikā (aptuveni 40 minūtēs). Piebildīšu, ka Tesla brauciena laikā apmeklētās Supercharger uzlādes stacijas bija izvietotas gan pie viesnīcām, gan modes outletiem, gan pat pie golfa kompleksa. Bet jārēķinās, ka ne vienmēr, atšķirībā no ierastās piestāšanas benzīntankā, būs pieejamas tualetes – var sanākt arī tā, ka zaļajai pauzei jāieplāno pietura citur.

Kamēr auto lādējas, paši izlocījām kājas pastaigā un suns pavisam priecīgs, jo var biežāk izstaigāties. Uzlādes automātu skaits vietās, ko apmeklējām, bija apmierinošs – desmit un vairāk automātu, attiecīgi varējām izvēlēties pie kura braukt pavisam mierīgi. Iespējams, vasarā tie ir vairāk noslogoticilvēkiem dodoties atvaļinājumu ceļojumos. 

Braucot pa autobāņiem, izmantojām aktīvo kruīza kontroli – attiecīgi auto pats uzņēma nepieciešamo ātrumu, ievēroja to, kā arī veica automātisko bremzēšanu pietuvojoties citam auto. Bet jaunus iespaidus radīja Autosteer funkcija – režīms, kad auto brauc autonomi (stūrējot, ievērojot joslu un bremzējot), vadītājam vien turot rokas uz stūres. Te nu tiešām piedzīvoju wow efektu, jo, lai arī uzmanību nevar atslābināt pavisam (ik pa brīdim auto prasīs pakustināt stūri, lai pārliecinātos, ka vadītājs nav zaudējis modrību), visādi citādi – tas tiešām brauc pats un uz lielceļa, īpaši vakarā, nemaz nenoguru! Kā zināms, Eiropas Savienībā pilnīga autopilota funkcija pagaidām nav atļauta, bet Autosteer funkcija ir tuvākais autopilotam un sajūtas to izmantojot ir iespaidīgas.

Arī maršrutā no Diseldorfas līdz Burgundijai problēmas ar uzlādi nav – vien vēl esot Vācijā, navigācija aicināja iebraukt vēl vienā uzlādes stacijā teju ar pilnu bateriju, lai nodrošinātu, ka varēsim veikt garāko posmu bez uzlādes stacijām līdz pat Metz piepilsētā esošajam Tesla Supercharger (250 km). Kopskaitā no Diseldorfas līdz Meursault 620 km garajā ceļā iebraucām 4 uzlādes stacijās (kā minēju, viena bija pavisam īss 5 minūšu pitstops, bet, iespējams, būtu pietic ar trim). Vidējais ātrums uz lielceļa – 130 km.

Kopējās izmaksas par uzlādēm 1280 km garajā brauciena laikā sastādīja 100 EUR, kas salīdzinot ar iekšdedzes dzinēja auto, ir krietni zemākas. Vēl noteikti pie elektroauto plusiem gribu pieminēt mašīnas klusumu un pierastās motora vibrācijas neesamību. Mīnusi – maršruts jāplāno attiecīgi pēc pieejamajām uzlādes stacijām un atkarībā no uzlādes jaudas, jārēķinās ar 15 – 40 minūšu pauzēm, bet kā minēju, jaudīgākie Tesla Supercharger automāti ļauj uzlādēt bateriju nepieciešamajā apmērā 15-20 minūšu laikā. 

Ir gandarījums, ka lēmums pāriet uz elektroauto izrādījās ļoti piemērots ceļošanai, ļaujot ietaupīt izmaksas. Tā kā Francijā uzturēsimies ilgāku laiku, ar Tesla noteikti dosimies garākos izbraucienos gan pa Francijas teritoriju, gan kaimiņvalstīm.

Paldies Kristapam no Vmobile.lv par konsultāciju tehniskas dabas jautājumos un iedrošinājumu izvēlēties elektroauto.