Šis jautājums nāk prātā, atverot pirmo grāmatas Apple noslēpumi lapaspusi. Cik daudz mēs patiesībā zinām par vienu no pasaulē vērtīgākajiem uzņēmumiem? Izņemot to, ka tas ražo patiesi lieliskus produktus? Izrādās, pat zinātniekiem un respektablu mediju pārstāvjiem lielākā daļa informācijas jāiegūst no ārpuses, jo pats uzņēmums savus iekšējos standartus neizpauž.
Apple noslēpumainība precīzi iemieso Stīva Džobsa radīto produktu filozofiju – lietotājiem ir jāgūst bauda no lieliskā dizaina, nevis jāurķējas produktu iekšās. Mums jābauda mūzikas atskaņotāja, datora, telefona dizaina perfekcija, intuatīvā lietošanas vienkāršība un pārliecība, ka tur iekšā viss ir tikpat skaists un perfekti sinhronizēts. Tieši tāpat darbojas pats uzņēmums – no ārpuses, tik skaists un perfekts (lieliskie finanšu rādītāji, burvīgās produktu prezentācijas utt.), bet tiklīdz kāds mēģina ieskatīties dziļāk – korpuss (ieejas durvis) ir cieši noslēgts un ja vien jums nav vajadzīgo instrumentu (jūs tur nestrādājat), tad ieeja ir liegta.
Grāmatas autors Adams Lešinskis, ilggadējais žurnāla Fortune vecākais redaktors, aprakstot tehnoloģiju uzņēmumus jūtas kā zivs ūdenī – viņs veidojis pētnieciskos rakstus par Apple, Hewlett-Packard, Google, Twitter un citiem grandiem. Tomēr visnopietnāk viņš ķēries klāt tieši Apple un tas rezultējies 184 lpp biezā lasāmvielā, kas ir viņa pirmā grāmata.
Viens no interesantākajiem grāmatā aprakstītajiem faktoriem šķiet slepenība, kas attiecas tieši uz iekšējo Apple kārtību. Ja uzņēmuma zelta likums “Nerunāt par produktu ne vārda ar citiem, pirms tas nav prezentēts” šķiet loģisks un saprotams, tad pārsteidzoša izskatās Lešinska aprakstītā uzņēmuma iekšējā slepenība – sākot no stingri selektētajām zonām galvenajā ēkā, kurās var iekļūt (visbiežāk – neiekļūt) paši Apple darbinieki, līdz pat teju fanātiskajai noslēpumainībai pieņemot darbā jaunus darbiniekus tā saucamajos “aklajos” amatos. Respektīvi, par saviem pienākumiem jaunpieņemtie uzzina tikai pēc vairākām apspriedēm. Nemaz nerunājot par stingrajiem nosacījumā attiecībā uz mutes palaišanu – ikviens rēķinās, ka kaut vai par pussoli pārkāpjot klusēšanas zvērestu, nākamjā brīdī būs arā no Apple tempļa. Vai nu pieņem šos noteikumus, vai ej strādāt uz citu – ne tik lielisku uzņēmumu.
Lešinskis daudz raksta arī par Apple turpmāko izaicinājumu – būt tikpat “sasodīti lieliskam uzņēmumam” bez šī apzīmējuma radītāja un līdera Stīva Džobsa. Iespējams, lielākās grūtības būs noturēt savu pirātu karogu, kaut pārnestā nozīmē. Džobsam piemita ne tikai spēcīga harizma, bet nepatverami spēcīgas uzņēmēja – līdera spējas. Un viņš ir neaizstājams ne jau tāpēc, ka trūktu labu jomas speciālistu, bet mazliet neprātīgu, talantīgu pirātu, kāds bija Stīvs. Nav šaubu, ka Apple arī turpmāk izlaidīs brīnišķīgus produktus un turpinās būt viens no vērtīgākajiem uzņēmumiem pasaulē. Jautājums vien ir par to, vai cilvēki arī turpmāk ticēs šo produktu lieliskumam, kādu mums mācēja pasniegt Stīvs Džobs. Vai Apple reliģija sabruks un tas kļūs tikai par vēl vienu milzīgu tehnoloģiju uzņēmumu? Laiks rādīts, jo nevienam uz to nav gatavas atbildes.
Varētu teikt, ka grāmatas autoram izdevies tikt tuvāk Apple par mizas slāni. Viņš pats atzīst, ka nereti visi oficiālie lūgumi pēc intervijām ir noraidīti un grāmatas tapšanai nepieciešamie fakti medīti ar detektīva cienīgu neatlaidību, visbiežāk, veicot intervijas ar bijušajiem Apple darbiniekiem. Līdz ar to – nekādu sensacionālu faktu, drīzāk kā padomu veida lasāmviela uzņēmējiem, kas var mēģināt smelties idejas no Apple vadības principa.
Ir tikai viens “bet”. Apple ir tik unikāls, nestandarta un īpašs uzņēmums, ka patiesībā, arī izlasot šo grāmatu no A līdz Z, neviens nevarētu sev paņemt gatavu formulu. Nu vai tad būvējot burinieku, jūs par savu ideālo paraugu izvēlētos pirātu kuģi? Tieši tā, pat lai cik vizuāli labs un tehnoloģiski attīstīts tas būtu, jūs neko nezināt par tā stūres mehānismu. Nemaz nerunājot par kursu. Tāpēc es labāk ieteiktu visiem, kas vēlas iedvesmoties no Apple, sākt ar Valtera Aizaksona sarakstītās Stīva Džobsa biogrāfijas izlasīšanu.
Noslēgumā gribas veltīt izdevējiem komplimentus par grāmatas vāku…. sajūtu. Nē, ne jau vizuālā izskata dēļ jums negribēsies izlaist no rokām. Bet sasodīti lieliskā vāku materiāla dēļ, kuram ir tik patīkami pieskarties. Gluži kā turot rokās kādu no perfektajiem Apple produktiem.
Izdevējs: Zvaigzne ABC, tulkojusi Aija Čerņevska